tiistai 5. maaliskuuta 2013

Hallowed Be Thy Automation – Siunattu automatiikka



 Poikkeuksellisesti tästä blogitekstistä vastaa vieraileva tähti, Matti "renaultsport" Mäntynen.

Pientä pisaraa lentää tuulilasiin kun nollassa oleva tienpinta on maustettu natriumkloridiliuoksella. Läpi näkisi mainiosti, mutta sadetunnistin tulkitsee tilanteen hirmumyrskyksi. Alkaa armoton viuhdonta ja tuntuu, että uunituoreet 50€ sulat lähtevät tangentin suuntaan minä tahansa hetkenä.

Automatiikka on hieno asia automaailmassa. Istuinlämmitin katkaisee lämmöt ennen kuin valkuainen jähmettyy mutta pekoni on kuitenkin jo lämmennyt. Ilmastointi pitää ainakin kuskin mukavassa +21 asteessa vuoden ympäri – muilla ei sitten niin väliä. Vaihteisto tunnistaa polkimen asennosta ja voimansiirron rasituksesta alasvaihdon tarpeen – sporttiversioissa näkyy tänä päivänä jopa automaattista välikaasuakin olevan varustelistalla. Sähköinen lasinnostin tunnistaa jos nakkimakkara jää ikkunan väliin ja tiputtaa itsensä 3 senttiä alaspäin välittömästi aiheuttamatta vaurioita. Merkkivalo ilmoittaa auki olevasta takaluukusta. Yhdysvalloissa, jotka sijaitsevat siis Amerikassa, on saatavilla jopa automaattista turvavyötä, ettei töpöttävin askelin etenevä silavapaketti joudu rasittamaan itseään.

Edes olohuone ei ole samanlainen innovatiivisuuden keskus kuin mitä automaailma. Viimeisten 20 vuoden aikana automaation osuus on automaailmassa noussut eksponentiaalisesti ja sama tahti jatkuu. Tavoitekin on selvä. Auto, joka ajaa itseään, jättäen näin ”kuskille” mahdollisuuden vaikka lukea tabletilta päivän lehden työmatkalla. Milloin tämä on sitten arkipäivää? Ainakin Suomessa voi mennä hetki, sillä autokannan uudistuminen ottaa koko ajan takapakkia.

Eri valtioiden avaruusohjelmat ottivat jättiaskeleita 50- ja 60-luvuilla. Tämän jälkeen ollaan otettu askelia taaksepäin – ajatus miehitetystä kuulennosta on pelkkää fantasiaa nykyään, vaikka se toteutettiinkin jo yli 40 vuotta sitten laitteilla joissa on vähemmän laskentatehoa kuin mikroaaltouunissa.

Autoteollisuus porskuttaa edelleen. Tuskin menee kauaakaan kun ajoneuvoissa yleistyvät nanopinnoitteet, jotka tekevät maalipinnan hoidosta vieläkin helpompaa. HUD-näytöt yleistyvät tuulipukukansan autoihin, kunhan VW ensin lanseeraa sen Golfiin vuonna 2017. 20 000€ autoihin tulee aurinkokennot katolle etelän maissa – näin saadaan sähköä, jolla pidetään auto viileänä paahtavan auringon alla; se on katsokaas mukavampia laskea se kassillinen Brie-juustoa ja Chablis’tä jo valmiiksi viileään autoon, ettei tarvitse kotona nostaa yhtä isoa sulanutta könttiä juustoa ja kiehuvaa valkoista keittiön pöydälle.

Edustusmalleissa ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaus ja alusta ovat arkipäivää. Ovet sulkeutuvat sähköisesti viimeiset sentit, varmistaen optimaalisen oven tiiviyden, samalla minimoiden ison laiskan tarvetta kahvan kiskomiselle.

Autoala on tällä hetkellä voimakkaimmin kehittyvä tekniikan ala, johon tavallinen tallaaja kykenee taalerinsa sijoittamaan. Edes mobiilin kommunikaation ala ei ole kyennyt yhtä valtaisaan ja laaja-alaiseen kehitykseen. Toki, nykyään voi soittaa kumminkaimalleen Huippuvuorille 13 sentin hintaan, mutta se ei vielä tarkoita, että matkapuhelin pelastaisi henkesi kun nukahdat auton rattiin. Auto sen tekee jo.

Vielä kun ne saisivat tuon pirun sadetunnistimen toimimaan niin kuin sen pitäisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti