keskiviikko 11. toukokuuta 2016

Katto auki apinat! Siksi sitä sanotaan avoautoksi syystä, ja se on elämänlaatua parantava hankinta.

Takaisin kuin selkä! Nyt on allekirjoittaneella taas uutta virtaa kirjoitteluun, joten aloitetaanpa ajankohtaisella asialla näin keväälle: Avoautot ja niillä ajaminen.


Avoauton hankintaa on vaikea perustella millään järkisyyllä. Varsinkaan ihmisille, jotka eivät suhtaudu autoihin intohimolla. Heidän mielestäänhän on kyse vain narsistisen ihmisen näyttäytymisenhalusta eikä mistään muusta. Niissähän on niin pieni takakonttikin, ja ne on epäkäytännöllisiä, kun sinne ahtaalle takapenkillekin on niin vaikea kiivetä. Näitä tarinoita on allekirjoittanutkin kuullut eräänkin kerran. Mitäpä niistä, "vihhaajat vihhaa, ja puupäät huuteloo!". Avoauto on elämänlaatua parantava hankinta niille, jotka autoista pitää. Mielellään auton pitää vielä olla perinteinen, takavetoinen urheiluauto, mutta perheen, taikka käytön asettamien rajoitteiden valossa ymmärrän hyvin kyllä avo-saabit ja audin nelossarjalaisetkin yms. tyylilajin edustajat.



 Avoautossa pääset nauttimaan ajamisesta paljon intiimimmin, haistaen luonnon, kuullen ympäristön ja ollen enemmän läsnä. Olet paremmin osa Suomen kevättä, kesää, ja syksyn iltoja. Siitä tulee hyvä mieli, ja se vie mielen pois arjen askareista. Piti itseasiassa selata läpi vanhoja autoilukuvia itsestäni, enkä löytänyt yhtään kuvaa, jossa en hymyilisi, kun istun avon ratin takana.

Avoautoilu pitäisi suorastaan merkitä terapiamuodoksi alakuloisuuteen. Se on suorastaan loistava keino paeta arjesta. Avoautoillessa ei myöskään koe samalla tavalla liikenneraivoa kuin arkisessa kurvailussa, koska avon kanssa on harvemmin kiire. Ehdit perille vähän myöhemminkin, ja usein matka on tärkeämpi kuin määränpää.






 Avoautojen määrä Suomessa on selkeästi yleistynyt, mikä on hyvä asia, mutta yksi asia on kaihertanut itselläni jo huomattavan tovin seuratessani kanssa-avoilijoita liikenteessä. Samaan asiaan taisi puuttua aikoinaan myös Topgear Finlandin Raimo Tengvall, lähes yhtä närkästyneenä. MIKSI IHMEESSÄ NIILLÄ AUTOILLA AJETAAN KATTO VISUSTI YLHÄÄLLÄ?!?!?

 Avoautoilu on asennoitumiskysymys, jos sellainen hankitaan, niin se on tehty sitä varten, että sillä vedetään katto alhaalla. Jos tämä on jotenkin vaikeaa ymmärtää, niin pitäisikö keskittyä vain niihin umpimalleihin? Itse olen havannoinut useampia tapauksia jopa pienellä kotipaikkakunnallani, että katto ei laske juurikaan koskaan, oli keli mikä tahansa. Tämä ei vaan mahdu omaan päähäni, että miksi niin on, se autohan on tehty ajettavaksi katto alhaalla, ja useimmat näyttävät vieläpä aika rumilta se katto ylhäällä. Keleistä se ei voi olla kiinni, koska ainakin omakohtaisesti jo 80-luvun tuotoksissa on tullut todettua, että aerodynamiikka pitää sateen pois ja lämppäri on riittävä jopa pikkupakkasille asti. Henkilökohtaisesti olen ajanut katto alhaalla Kuusamosta Naantaliin ja takaisin pohjoiseen, yhteensä n. 1500 km katto alhaalla, ja matkalle sattui aurinkoisien päivien lisäksi ukkosmyrskyä, tuulta ja pölyä, ja kaikki pysyi auton ulkopuolella.

Katto kiinni ajaminen on vähän sama asia, kun olisit ostanut itsellesi erinomaisen ruoan ja syömisen sijaan pakastanut sen, ja söisit valmisruokakopiota aiheesta, katsellen pakastinta, että olisihan sitä aitoakin tarjolla, mutta minä vedän tätä. Ei voi käsittää.

Toisaalta, kukin touhuaa tyylillään, jotkut ilman, mutta yksi asia on aivan varma. Minun avo ei liikenteessä näy muuta kuin katto yhdessä asennossa, siinä ainoassa oikeassa, alhaalla. Tulette myös huomaamaan, että kuskin naamalta ei hymy hyydy.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti