tiistai 10. tammikuuta 2012

Tilastomatematiikan tukiopetusta kaivataan Valtiovarainministeriössä

Viimeaikoina on ollut niin paljon vilskettä, että blogi on jäänyt heitteille, vaikka kirjoitusaiheita onkin. Nyt kuitenkin heräsin kirjoittamaan, kun alkoi taas hälytyskellot soida lukiessani Kauppalehden artikkelia, kuinka jo tässä vaiheessa vuotta Valtiovarainministeriö heräsi muuttamaan autojen myyntiennustettaan, joka on jo lähtökohtaisesti laskettu päin prinkkalaa. (Tämä artikkeli oli siis kyseessä : KLIK!)


Ymmärrän, että veroja nostetaan päästöjen pienentämisen varjolla, mutta käytännössä siksi, että saataisiin verotuloja. Tämä on kaunis idea teoriassa. Merkitys ns. corolla-segmentissä on vain sen laskennallisen 800 € autoa kohti, jos oikein muistan, mutta niissä segmenteissä, joista oikeasti on tullut sitä verotuottoa, eli ns. premium-tuotteet, hinnat ovat nousseet useamman tuhannen verran. Tämä ajaa monet ko. segmentin ihmiset ostamaan uuden sijasta vähän käytetyn auton ulkomailta. Ulkomailta tuotuna auton hinta jää niin paljon järkevämmäksi varusteisiin nähden, ettei ole mitään järkeä ostaa sitä kallista vaihtoehtoa kotimaasta. Tämä vaikuttaa sekä päästöihin, autokannan ikäjakaumaan, että kokonaismyyntiin jonka mukaan valtionvarainministeriö on laskenut ennusteensa verotuotoista. 


VM:n ennuste täksi vuodeksi oli n. 126 000 autoa, eli saman verran kuin viime vuonna myytiin. Ennusteessa ei ole otettu huomioon Euroopan tilanteesta johtuvaa pelkotilaa, eikä tuota yllämainittua seikkaa. Keskustelin aiheesta parin kokeneen autoalan ihmisen kanssa, ja meidän näkemyksemme myytävien autojen kokonaismäärästä on n. 100 000 kpl jos oikein hyvin menee, ja autontuojat ry arvioi kokonaismäärän lähelle 110 000 kappaletta. Ne ovat aika paljon pienenpiä lukuja kuin Valtiovarainministeriön arpoma, etenkin kun otetaan huomioon se seikka, että ne puuttuvat autot ovat pois sieltä tuottoisimmasta sektorista.

Vaikka autokauppiaat ovatkin vähän kyseenalaisessa maineessa paikoitellen, niin tuosta asiasta varmasti löytyy rehellinen mielipide ja mielestäni budjetoidessa olisi syytä kysyä asiasta alan asiantuntijoilta, eikä teoreetikoilta ja virkamiehiltä, joilla ei ole minkäänlaista näppituntumaa aiheeseen.

Mielestäni tuossa olisi verotuoton osalta kannattavuuslaskelma paikallaan, se voi pian olla, että pienemmällä verotuksella volyymi kasvaisi niin paljon, että verotuotto pysyisi vähintään samana, mutta epäsuorat vaikutukset kaluston uusiutuessa toisivat kivasti lisää rahaa kassaan huoltopalvelujen ja varusteiden myynnistä saatavilla verotuotoilla volyymin kasvaessa ja ihmisten työllistyessä. Uudempi autokanta pakottaisi myös ihmiset käyttämään paljon enemmän huoltopalveluita, koska alle kymmenen vuotta vanhoja autoja ei enää kotinurkissa pahemmin pystytä korjaamaan. 


Olisiko maalaisjärjen käyttö sallittua siis Valtiovarainministeriössäkin?




P.S. Lähetin tämän saman tekstin pienin muutoksin myös pääministeri Jyrki Kataiselle. Hän toimi hetken opettajana Lapinlahdella ESR-rahoitteisessa yrittäjäopisto-projektissa, jossa hän opetti meille hankaloiville oppilaille EU-juttuja. Toivottavasti edes lukee, mitä vanhalla oppillaalla on sanottavana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti