perjantai 29. kesäkuuta 2012

Voihan Wankel minkä teit Mazda!

Perjantai 22. kesäkuuta 2012 oli surullinen päivä japanilaisten urheiluautojen ystäville. Mazdan toistaiseksi viimeinen wankel-moottorinen urheiluauto rullasi tehtaan hihnalta. Tuotannon loppumisesta on ollut uutisia viime syksystä asti, mutta kukaan ei uskonut kiertomäntämoottorin katoamiseen kokonaan. Wankel-moottori on kuitenkin ollut keskeinen osa mazdan imagoa ja osaamista jo vuodesta 1967 asti, ja sen vety-sovelluksia testattiin aktiivisesti sekä Japanissa, että Norjassa ihan viime vuosiin asti. Mazdalla on omilla sivuillaan edelleen esillä uuden wankelin kehitysversiosta kertova artikkeli, ja hehkutusta Mazdan perinteistä moottorin parissa. Linkki artikkeleihin tässä : http://www.mazda.com/mazdaspirit/rotary/ .
Wankel. Yksinkertainen on kaunista.
Mielestäni tämä on Mazdalta suurimman luokan typeryyttä. Eikö esimerkit muilta valmistajilta osoittaneet, että vaikka erikoisautot eivät välttämättä tuota niin paljon, niin ne ovat tärkeä osa merkin imagoa? Mitä esimerkiksi Hondan sporttisuudesta on puhuttu NSX:n lopettamisen jälkeen, tai etenkin nyt, kun ei ole Type-R:ää, taikka S2000-mallia? Päätös wankelin lakkauttamisesta on kertakaikkisen umpityperä. Mielestäni päätöstä voisi verrata Chevroletiin, jos he päättäisivät lakkauttaa Corveten. Tällaista numeronpyörittäjien typeryyttä käsittelee "Maximum" Bob Lutz kirjassaan "Car guys vs bean counters". Lutzin antaa siinä palaa kasvottomia virastonilkkejä kohtaan oikein kunnolla, että mitä tapahtuu, kun unohdetaan kenelle niitä autoja tehdään, ja miksi siinä pitää olla tunnetta mukana. Mazdan tapauksessa on selkeästi kyse vastaavasta ilmiöstä, siellä on nyt vallankahvassa virkamiehiä, eikä automiehiä.

Harras toiveeni on, että Mazdalta löytyisi päättäjiltä rohkeutta, jota sen suunnittelijoilta löytyy. Katsellessani Mazdan upeiden konseptien kuvia, ja lukien MX-5 GT-konseptista netistä, toivon todellakin, että vallankahvaan päätyy pian automies. Sitä odotellessa nostan maljan Felix Wankelille, ja Mazdan RX-8:lle, joka viimeisenä wankel-moottorisena urheiluautona jää ainakin omaan mieleeni persoonallisena ja erinomaisena ajajan autona, joka hakkasi tunnelmassaan tuplasti kalliinpiakin tuotteita.

Neljän omistetun wankel-moottorisen Mazdan voimin :
 "LONG LIVE MAZDA RX-SERIES!! GONE, BUT NOT FORGOTTEN!!!!"
Se viimeinen, Mazda RX-8 Spirit R


1 kommentti: